Printre francezi sau ERASMUS, Besançon

In mod clar – cea mai frumoasa si interesanta experienta de pana acum. O recomand tuturor ! Nu am scris nimic despre acest subiect, dar au trecut deja 3 luni de cand am aterizat brusc in acest orasel simpatic. Seamana cu Brasovul, are stradutele mici, inguste, pavate tipic frantuzesti, cu felinare superbe peste tot, cu multe poduri, foarte multi copaci si multe ,,bulangerii’’ , multe saloane de ceai si multe librarii simpatice. A fost total naucitor in primele zile sa ma trezesc ca totul se intoarce cu fundul in sus, ca sunt singura intr-o tara straina, cu o limba noua, ca trebuie sa ma ocup de absolut tot, pentru ca inainte parintii ma ajutau foarte mult si nu cred ca apreciam cu adevarat. Chiar pot spune ca aici am invatat(sau inca invat) sa-mi spal hainele singura fara sa le scot din masina tot murdare sau intr-o alta culoare, sa comunic cu enoorm de multi oameni noi, de toate nationalitatile, in foarte multe limbi(ceea ce a dat maari dureri de cap la inceput si fraze cu amestecuri de cuvinte din vreo 4 limbi). Plus ca, ritmul de viata este total diferit aici. La inceput ma scoteau din sarite oamenii care coborau mult prea incet din autobuz, fara niciun stres(obisnuita cu alergatul prin metrou la Victoriei si cu impinsul la iesitul din autobuz pe la 7.30 dimineata) Sunt foarte recunoscatoare pentru sansa aceasta minunata pe care am avut-o, desi am avut mari dubii la inceput, acum nu as mai vrea sa plec de aici.

Alegerea cursurilor. La inceput am avut la dispozitie 2 saptamani pentru a merge la orice curs din orice facultate, din orice an, inclusiv de la Master. Este atat de bine sa te duci la doua cursuri pe zi(desi tin mai mult, in general 2-3 ore) pe care chiar le urmezi cu interes, sa intrii in sala de curs cu peretii din sticla prin care vezi doar copaci, dealuri frumoase si mai auzi si pasari cantand ! chiar ma duc de drag as putea spune. Iar campusul chiar este foarte frumos, cu muulti copaci,multe spatii verzi, vorba unui prieten parca stau in parc. Este genial dupa un curs sa te aduni cu alti erasmusi sa stai intins pe iarba la soare . Plus ca ai acces liber la toate sporturile de la baza sportiva din campus, o foarte mare gama, de la fotbal pana la golf, innot, tennis, escaladat, ping pong, yoga etc. Se poate mai bine de atat ?Am precizat ca sunt doua terenuri de tennis cu intrare libera oricand ?

Francezii. Mi se par foarte de treaba si bineinteles, cum le este renumele, foarte respectuosi. Chiar si studentii dovedesc parca mai multa constiinciozitate, nu stiu daca inteligenta, insa par mult mai interesati de ceea ce fac. Mi-am facut multi prieteni printre ei, am gustat impreuna multe branze imputite( oarecum obligata) si multe vinuri regionale- cele doua mandrii ale lor. Am aflat un lucru important insa, francezii iau foarte in serios mancatul si bunele maniere, motiv pentru care tot timpu dau mese pentru prieteni si respecta oarecum anumite protocoluri. Alta trasatura pe care am observat-o la ei: sunt foarte curiosi, vor sa fie la curent cu ce e nou, pun multe intrebari( ceea ce mi-a dat cateva batai de cap serioase cand am fost voluntara la primirea publicului la un festival). In schimb, cred ca duminica in oraselul asta chiar ai putea muri de foame. Totul este inchis. Si sa nu uitam de sfintele pauze de la 12-14. Daca ramai fara paine si te trezesti la pranz, ghinion, totul este inchis. Acelasi lucru si cu farmaciile. Spitalul! am avut o problema de stomac si am ajuns la spital, ei bine pana cand mi-a venit randul(adica dupa 4 ore) aproape ca-mi si trecuse durerea.
Si in plus m-au plimbat cu patul cu rotile de la un doctor la altul sa le spun la toti acelasi lucru ca asa e protocolul, pentru ca in final sa-mi puna o perfuzie si sa ma trimita acasa. Apoi bang, factura 120 euro. Slava domnului cu asigurarile de sanatate. Restaurantele: daca ti se face foame sa zicem la …5 dupa amiaza, pai n-ai decat sa astepti pana la 7 cand se deschid restaurantele. Exista ore specifice pentru servitul pranzului si cinei, iar in afara lor restaurantele sunt inchise. De asemenea dupa ora 7 in unele baruri nu mai poti bea cafea sau orice bautura calda. Alt lucru fascinant este modul in care lucreaza. Toti au pauza de masa de la 12-14, apoi si sistemul lor de angajare este diferit. Initial te pot angaja cu contract pe durata limitata, care daca este mai mare de 4 ani, sunt nevoiti sa ti-l transforme in contract pe viata daca vor sa te pastreze in firma. Si in plus, ai dreptul de a cere sa lucrezi pentru maxim doi ani in orice alta tara in care firma ta desfasoara activitate, iar ei sunt obligati sa ti-l acorde si sa iti plateasca si cazarea in unele cazuri, pe acelasi salariu.

Suprinzator de multi francezi cu care am vorbit ori au fost in Romania, ori au in plan sa o viziteze, ori au foarte buni prieteni de familie romani.

Momentan, cam asta am de zis…in curand poate mai multe..

Etichete:, , , , , , ,

5 responses to “Printre francezi sau ERASMUS, Besançon”

  1. Elena Cîrîc says :

    Long live Erasmus! 🙂

  2. Lore says :

    pot sa ti zic ca sunt mai civilizati ca spaniolii si pot sa ti zic ca aici e mai rau. totul e inchis de la 14 la 17, duminica este inchis tot, iar la munca te angajeaza cu pretentia sa ti dea salariul din Romania. Ca sa nu ti mai zic cat judeca pentru multele prostitute romance din Sol, orice persoasa din Romania. Ca oameni…sunt ciudati!

    • ancamarola says :

      Aseara la o petrecere s-a trezit unul zicand(fara sa stie ca sunt romanca) ca el vrea sa se duca in Romania sa vada curvele…oare o sa scapam vreodata de eticheta asta de tigani si curve?

  3. marinescualex says :

    Nu e nimeni mai ciudat decat oamenii din Romania :)) Nu sunteti voi obisnuite, dar noi, romanii, suntem ciudatii. Vreau sa plec si o simt din ce in ce mai aproape 8->

  4. Andreea Balasa says :

    Foarte cuprinzatoare descrierea pe care ai facut-o! Cam asa e, numai ca eu m-am mai lovit si de unele prejudecati si ale francezilor si ale altor natii… Dar cu toate astea, Besancon ramane un oras deosebit! Daca vrei poti sa intri pe blogul meu si al prietenelor mele care sunt cu mine aici… Au revoir! 🙂

Lasă un răspuns

